Állami
földprivatizáció – intézményesített földrablás (2015-2016.)
II.
Megyei zárójelentések
az állami földprivatizációs
rendszer valós értékeléséhez
Csongrád megye
Időkeresztmetszet:
2016. szeptember 1.
Összeállította:
Ángyán József[1]
Készült:
a Greenpeace Magyarország Egyesület támogatásával[2]
Mert:„Megismeritek
az igazságot, és az igazság szabaddá tesz titeket!” (Jn. 8, 32.)
Ajánlás
Az állam
tulajdonában lévő közös nemzeti földvagyonunk – a villámgyors lebonyolítás
tényeiből következtethetően bizonyára hosszasan előkészített, majd 2015 nyarán,
a „migrációs válság” árnyékában,
hirtelen bejelentett – kiárusítását a kormányzat részéről sok valótlanságot és
a közvéleményt félrevezető csúsztatást is tartalmazó propagandakampány kísérte.
Arra az egyszerű kérdésre azonban, hogy miért is
kell az állami földeket dobra verni, arra észérvek, értelmes magyarázatok alig
születtek. Ahhoz, hogy a tényleges érdekeket, szándékokat és folyamatokat, a
lépés valóságos – az egész társadalmat érintő – hatásait megértsük, érdemes a „Földet a gazdáknak!” program – 2015 novembere és 2016 júliusa
között, három hullámban lebonyolított,
majd 2016 őszén
törvénnyel lezárt – árveréses földértékesítési eljárása tényadatait is
elemezni.
Az első megyei mintaelemzést ezzel a szándékkel,
2016 áprilisában tettem közzé, majd a programzáró törvény megszületését
követően elkezdtem a végleges, hivatalosan közzétett megyei árverési adatok
több szempontú feldolgozását és a megyei zárójelentések összeállítását. Fejér, Győr-Moson-Sopron, Somogy,
Jász-Nagykun-Szolnok, Borsod-Abaúj-Zemplén
és Pest megye megyét követően
jelen zárójelentés Csongrád megye
állami föld-privatizációs képét mutatja be, amely meghirdetett
(14.670 ha) és elárverezett (12.098 ha) területeinek nagysága alapján a megyék
rangsorában a felső középmezőnybe tartozik. Ezzel a sikeresen elárverezett összes terület (182.000
ha) több mint 54%-a (99.000 ha) adatainak feldolgozását elvégeztem. A többi
megye adatait is elemezve reményeim szerint kirajzolható lesz az országos kép,
ellenőrizhetők, megerősíthetők vagy cáfolhatók lesznek az állami
földprivatizációs program kormányzati értékelésének állításai.
A rendszer megítéléséhez azonban
Csongrád megye önmagában is jó mintául szolgálhat. Az elkelt megyei földterület pl. ugyan 277 nyertes
árverezőhöz került, de annak mintegy 70!%-át, több mint 8.300 hektárt 73 nyertes árverező tagja nevén mindössze
27 nagy – 100 ha fölötti
területhez jutott – érdekeltség szerezte meg. Az „átlagjavító” – 20 ha alatti területet szerző – 126 kisnyertes érdekeltség,
a nyertesek közel 60%-a eközben csupán a területek kevesebb mint 9%-ához, alig
több mint 1.000 hektárhoz jutott. Ez
a – kiválasztott keveseknek nagy, viszonylag sokaknak pedig igen kis
területeket juttató, tudatosnak tűnő – rendszer olyan „családi léptékű” megyei átlag, 44 ha/nyertes kimutatását teszi
lehetővé, amely alkalmas a közvélemény tökéletes megtévesztésére.
E
megye adatai azt – a kormányzati propaganda „a
föld azé a helyben élő földművesé legyen, aki azt megműveli” jelmondatával ellentétes – általános tendenciát is igazolják,
hogy a helybeli gazdálkodó családok elől a földek többségét – Csongrád megye esetében
mintegy 58%-át – külső, tőkeerős árverezők szerzik meg. Ráadásul az úgynevezett
„helybeliek” között is szép számmal
találunk olyan cégtulajdonosokat is, akik – a földforgalmi törvény abszurd
szabályozása folytán, lakhelyüktől és foglalkozásuktól függetlenül – cégük
székhelye jogán válhattak úgy „szerzőképes
helyi földművessé”, hogy helyben
akár sohasem jártak. Ezen túl az árverési nyertesek többsége, nemcsak
hogy nem „helybeli”, hanem több mint
3.300 ha-t, a megyében elárverezett területek több mint 27%-át a
kormányhatározatban rögzített 20 km-nél is nagyobb távolságban lakó, 38 nyertes
licitáló szerezte meg.
A
bérleti viszonyok elemzése itt is azt mutatja, hogy az elárverezett területek túlnyomó
többsége – Csongrád megyében közel 90 %-a – az árverés idején 1-20 éves
hátralevő futamidejű szerződéssel bérbe adott – azaz nem az állam, hanem a
bérlők által művelt – terület. Irrelevánsok tehát azok a kijelentések, amelyek
azzal próbálták indokolni a földvagyon eladását, hogy az állam annak rossz
gazdája, az állami cégeket a management „szétlopja”.
Ezen túl a földbérlő/földtulajdonos viszonyok vizsgálata olyan általános
tendenciákat is jelez, amelyek itt is a föld- és birtokpolitika tudatos
stratégiai, feudális klientúra-építő jellegét mutatják, ugyanaz a feudális
vazallusrendszer figyelhető meg, mint más megyék földprivatizációs
folyamataiban.
- A nagy bérlő „baráti” cégek esetében ugyanis itt is szembetűnő, általános
jelenség, hogy meghirdetett területeik jelentős részét, akár egészét vezetőik
és/vagy tulajdonosaik vásárolták fel. Más szavakkal e kormány-közeli cégek és
magánszemélyek bérelt területeiből – nem ritkán a „baráti” bérlőkkel egyeztetve – jobbára azokat bocsátották
árverésre, amelyeket azután a bérlők maguk vásároltak meg. Ráadásul a
birtoktestek többsége esetében kikiáltási áron, licit és árverseny nélkül
jutottak bérleményeik tulajdonjogához. Ezek a területek nagyrészt el is keltek.
Jó megyei példa erre az Art-Farm Kft.,
melynek – a 2. Orbán kormánytól 2013-ban 20 évre előbb bérbe kapott, majd árverésre meghirdetett – 501 ha területére kizárólag
maguk a családi cég társtulajdonos vezetői, a politika-közeli Besenczy Zoltán, Szarvas volt alpolgármestere (FIDESZ-MDF/Nemzeti
Fórum) és nagyvállalkozó fia tettek a kikiáltási árral megegyező nyertes
árajánlatot.
- A nagy bérlő „nem baráti” cégek esetében viszont a földeladás alapvető célja a
bérelt területek olyan kormány-közeli – gyakorta nem mezőgazdasági területen
mozgó – nagy, föld-spekuláns tőkeérdekeltségekhez juttatása lehetett, akik
azután jelentősen megemelve a földbérleti díjakat leszorítják e cégeket a
földről, majd esetleg fel is vásárolják azokat. De az európai földárbeli
különbségek kiegyenlítődésére alapuló közvetlen földspekuláció vélhető
elősegítése, a földvagyon baráti érdekeltségekhez juttatása is tapintható célja
az ilyen kiszorító jellegű, átrendező állami földprivatizációnak. Jó megyei
példa lehet erre a Hód-Mezőgazda Zrt.,
melynek Csongrád megyében bérelt és meghirdetett mintegy 2.900 ha állami
területéből az árveréseken közel 2.500 ha – általában versenytársak, árlicit
nélkül, többségében „kormány-közeli”,
nem mezőgazdasági tevékenységű, spekulánsnak tűnő illetve stróman-gyanús –
gazdára talált.
A mintegy
12.100 hektár elárverezett megyei területből több mint 7.700 hektár, azaz közel
64!%, egyébként is licitálás nélkül, kikiáltási áron, további 2.100 hektár
(17%) pedig azt alig – kevesebb, mint 10 %-al – meghaladó áron, ráadásul a
10-35 mFt/ha európai földárak töredékéért, átlagosan 1,6 mFt/ha megfizetésével került
az árverési nyertesekhez. E megye adatai is igazolják tehát, hogy azok a kormányzati állítások is hamisak,
amelyek szerint „versenyben kialakult
piaci áron” jutottak a nyertesek az állami földterületekhez. Valódi licitálás,
árverseny a birtoktestek mindössze 7%-ának árverésén alakult csupán ki. Ez a
helyzet vélhetően annak is tulajdonítható, hogy a területek több mint felét
olyan nagy – 20-270! ha – méretű birtoktestek formájában hirdették meg, amelyeknek
akár több százmillió forintos kikiáltási árával a valóban helyben élő,
ténylegesen gazdálkodó családok bizonyosan nem rendelkeznek. Másrészt az
egyébként is kiszolgáltatott helyzetű helyi gazdacsaládok – felmérve az
erőviszonyokat – nem vették a bátorságot, hogy a politika-közeli, egymás közt a
földeket vélhetően előre leosztó, egymásra nem licitáló „nagyurak” érdekeit keresztezve, ezzel még meglévő, saját gazdaságaikat
is végveszélybe sodorva próbáljanak földhöz jutni.
A települések érdekérvényesítő képességében e
megyében is jelentős eltérések mutatkoznak. Ezt az is jelzi, hogy az érintett 51
település közül 12 településen (a települések 24%-án) egyáltalán nem volt
helybeli nyertes árverező, sőt a saját területüket is más településeken lakó
árverezők szerezték meg. Ezen abszolút „vesztes
települések” rangsora élén Baks
és Óföldeák áll, amelyek területéből több mint
1.000! hektár állami terület került külső árverezők tulajdonába. A vesztes
települések értékes területeit megszerző külső árverési nyertesek esetében ugyanakkor
az ingatlanspekuláció gyanúja és lehetősége is gyakorta felmerül. (A vesztesek rangsora élére került Baks esetében például a külső árverési nyertesek között zömében szolgáltató, vendéglátó, építő, szerelő,
iparos és kereskedő, ingatlanforgalmazó, üzemeltető és hasznosító, elektromos
háztartási és telekommunikációs eszközforgalmazó, hulladékszállítási díjhátralék beszedő vagy éppen milliárdos gépjármű- és alkatrész-forgalmazó, FIDESZ-közeli
nagyvállalkozó családok tagjait, illetve
strómangyanús nyertes árverezőt is találunk.)
Vannak viszont erős érdekérvényesítő képességű,
„nyertes települések”, amelyek
pályázói nemcsak a saját lakóhelyük, de más települések területeihez is
hozzájutottak. A sikeresen elárverezett megyei terület közel 46!%-át, több mint
5.500! hektárt beszédes módon két vezető FIDESZ-es politikus, Lázár János és Farkas Sándor szűkebb pátriája, Hódmezővásárhely (közel 3.300 ha)
és Szentes (mintegy 2.250 ha)
– részben az ő közvetlen rokoni illetve üzleti/baráti köreikhez tartozó –
nyertes árverezői szerezték meg. Összességében 13 vezető település (köztük 9!
város) nyertes árverezőihez került a megye dobra vert állami területeinek közel
9/10-e!
Egyébként
az a megyei tapasztalás sem példátlan, hogy kormány-közeli rokoni, baráti, nagy
gazdasági érdekkörök jutnak jelentős állami földterületekhez. Ennek megfelelően
a megye nyertes érdekeltségei
rangsorának élén a Pankotai Állami
Gazdaság jogutóda, a Pankotai
agrárholding vezetői és/vagy
tulajdonosai – a milliárdos agrár-nagyvállalkozó, cégháló-tulajdonos, a
zászlóshajó Zrt. – további 8 cégben
érdekelt – vezérigazgatója, Földi
János István és azonos lakcímű, üzlettárs családtagjai, valamint a
holding több cégében is érdekelt további vezetők – alkotta érdekkör áll, 1.303!
ha-al. A nagy nyertes érdekeltségek között találjuk továbbá pl. Lázár János rokonságát, édesapját, anyai nagybátyját,
unokatestvérét és annak férjét (514 ha), vagy pl. Besenczy Zoltánt, Szarvas volt alpolgármesterét (FIDESZ-MDF/Nemzeti Fórum) és nagyvállalkozó
fiát (501 ha). De ugyancsak itt
szerepelnek pl. az önkormányzati közbeszerzéseken rendkívül sikeres
hódmezővásárhelyi Búzahegy Kft. társtulajdonosai, Labozár Erika és Maczelka
János (497 ha), Magyar József, a kormány-(FIDESZ)-közeli
multi-milliárdos nagyvállalkozó, a 100 leggazdagabb magyar egyike, a Hungerit Zrt. alapító elnök
vezérigazgatója (196 ha) és Molnár
Zoltán, a cég volt műszaki igazgatója (118 ha) is. De említhető pl. Szarvas Pál Géza Szentes volt alpolgármestere, önkormányzati
képviselő, a Szentesi Agrár Zrt.
vezérigazgatója és családja (107 ha), vagy
pl. Farkas
Sándor országgyűlési képviselő
üzlettárs felesége, Farkasné Márton
Katalin (63 ha) is.
A nagy nyertesek között szép számmal találhatók
nem mezőgazdasági foglalkozású – a kormányzati propaganda szóhasználatával mégis
„helybeli földműves” minősítésű –
árverési nyertesek is, mint például pedagógus (tanító), gyermek- és
tankönyv-író, -kiadó és -forgalmazó (Földvári
Erika Szegedről – 288 ha),
vagy ingatlan-, elektromos háztartási- és telekommunikációs eszközforgalmazó
kereskedők (Beslity István és
fia Beslity Ákos Szegedről –
263 ha). De előfordulnak például vendéglátósok (Egyed Béla Csaba, Oswald
Tamás és Szabó István,
a Bütyök Csárda Kft.
társtulajdonosai Hódmezővásárhelyről – 263 ha) éppen úgy, mint pl. szolgáltató, építő, szerelő, iparos és
kereskedő nagyvállalkozók (Bartucz Tibor és Bátoriné Bartucz Mária, egy FIDESZ-közeli nagyvállalkozó család
tagjai Kistelekről – 219 ha). Ám találunk
rajtuk kívül is szép
számmal mezőgazdasági előélettel vagy kapcsolatokkal nem rendelkező, stróman-gyanús
illetve föld-spekulánsnak tűnő nyertes árverező „földműveseket”, „aranykalászos gazdákat” is. Milliárdos vagyonú nagyvállalkozókat,
ingatlanforgalmazókat és befektetési tanácsadókat éppen úgy, mint az ipar, az
informatika és számítástechnika, a reklámszakma, a (pl. temetkezési) szolgáltatások,
a vendéglátás, a turizmus és a kereskedelem, különböző ágaiban tevékenykedőket,
vagy éppen benzinkutasokat illetve a trafikpályázatok nyerteseit is. Sőt a nyertesek között zavarba ejtő módon felbukkannak
egészen távoli – pl. humán (bölcsészeti, jogi vagy éppen
művészeti/táncművészeti) – területek „földműves”
képviselői is.
A 120
oldalas – Csongrád megye hivatalosan közzétett állami földárverési adatait
feldolgozó – privatizációs zárójelentés mindezeket és számos egyéb szempontot
is részletesen elemez, igyekszik megmutatni a „Földet a gazdáknak!” program igazi arcát, és a teendőkre vonatkozó
javaslatokat is megfogalmaz. Így hát a dokumentálás és „szemnyitogatás” szándékával, az igazság és a
nyilvánosság erejében, valamint egy igazi nép- és vidékpárti fordulatban töretlenül
bízva, szeretettel ajánlom e tényeken alapuló összeállításomat a bennünket
körülvevő világ iránt érdeklődő kortársaimnak éppen úgy, mint okulásul gyerekeinknek és
unokáinknak, a tetteinket megítélő utókornak.
Gödöllő, 2018. június 21.
Ángyán József
[1]Ángyán József: a SZIE ny. egyetemi tanára, az MTA doktora, a volt Vidékfejlesztési
Minisztérium egykori (2010-2012.) parlamenti államtitkára
[2]Külön köszönet Rodics Katalinnak, a
program menedzseléséért és az elemzések nyilvánosságának megteremtéséért, Mészáros Norbertnek és Virág Zsuzsának az adatok összegyűjtéséért, előrendezéséért és elemezhető
formába hozásáért, továbbá Ács
Sándornénak és Sárvári Attilának
az elemzéshez nyújtott információikért, tanácsaikért és az elemzések
közreadásáért. Hálás köszönet a „Kié
legyen a föld...”, az „Átlátszó”, a
„Greenfo” valamint az „Alfahír” portáloknak és a „Szabad Föld” lap online változatának,
amelyek jelentéseimet teljes terjedelmükben közzéteszik, és mindazoknak, akik
figyelem felhívással, kivonatos ismertetéssel, vagy másodközléssel segítik a „szemek nyitogatását”, az elemzéseimhez
való hozzáférést a téma iránt érdeklődő, szélesebb közvélemény számára.
© 2013 Kié legyen a föld?