A Lepsény külterületén, 091, 0101 és 0103 helyrajzi
számon nyilvántartott, állami tulajdonban lévő, összesen közel 600 hektár
termőföld haszonbérleti szerződése - melyet a Magyar Állam a Dél-Balaton Agro
Kft-vel kötött - 2010. október 31-én lejárt.
A helyben élő gazdálkodó családok, akik hosszú ideje
arra vártak, hogy saját gazdaságaik szomszédságában állami földbérlethez
jussanak, erről 2011. elején szereztek tudomást. Ekkor, 2011. február 8-án 11
lepsényi és 5 mezőszentgyörgyi gazda az NFA elnökének írásban bejelentette az
adott területekre vonatkozó földbérleti igényét.
Az elnök erre 2011. május 12-én kelt levelében
reagált, és arról tájékoztatta a gazdákat, hogy igénybejelentésükkel elkéstek,
mert időközben az NFA 2011. október 31-ig szóló "termőföld hasznosításra irányuló megbízási szerződést" kötött a
korábbi bérlő Dél-Balaton Agro Kft-vel. Ugyanez ismétlődött 2012. elején is,
mert bár a helyi gazdák igényüket többször jelezték, az NFA - annak ellenére,
hogy az NFA tv. 18 § (5) bekezdése szerint ezt csupán rendkívüli esetben,
átmeneti jelleggel és egy alkalommal teheti meg, mégis - immár másodszor is a
Dél-Balaton Agro Kft-vel kötött 2012. október 31-ig szóló "megbízási szerződést....
A botrányos ügyről magam lemondásomat követően először
az Országgyűlés
Mezőgazdasági bizottsága Ellenőrző albizottságának 2012. márciusi ülésén tettem
említést,[1]
ami egy helyszíni TV felvétel és az internet segítségével először kapott
nagyobb nyilvánosságot.[2]
2012. november 12-én a helyi gazdák a földbérletek
ügyében ismét az NFA elnökéhez valamint az NFA Fejér Megyei Irodájának
vezetőjéhez fordultak. Jelezték, hogy - bár az NFA törvény főszabálya szerint a
Nemzeti Földalapba tartozó földek nyilvános pályázat útján történő haszonbérbe
adással hasznosíthatók - az immár másodszor is lejárt bérleti szerződésű, Hrsz.
091, Hrsz. 0101 és a Hrsz. 0103 földrészletekre haszonbérleti pályázatot most
sem írtak ki. Éppen ezért a 16 helyi gazda levelében azt kérte, hogy az
érintett földek NFA törvény szerinti - nyilvános pályázaton történő "
hasznosításáig legalább "termőföld
hasznosításra irányuló megbízási szerződés" alapján a nevezett
földrészleteket ők hasznosíthassák. E kérésüket a kormány meghirdetett
vidékstratégiájával és birtokpolitikai irányelveivel indokolták, melyek szerint
az NFA az állami földek bérbe adása során a helyben lakó, gazdálkodó családokat
részesíti előnyben.
Az NFA elnöke erre a most már sokadik megkeresésre,
földbérleti igénybejelentésre 2012. december 6-án kelt levelében arról tájékoztatta
a helyi gazdákat, hogy "a megbízási
szerződés megkötése már folyamatban van az igényét már korábban bejelentő
kérelmezővel."
A gazdák erről megdöbbenve értesültek, hiszen
földbérleti igényük több mint 2 éve ismert az NFA előtt, továbbá az NFA törvény
betűje és szelleme szerint sem lehetne e területekre immár harmadszor is
ugyanazzal a korábbi bérlővel megbízási szerződést kötni. Két évnek elégnek
kellett volna lennie arra, hogy a területeket nyilvános pályáztatásra
előkészítsék, de ha ez valami oknál fogva mégsem sikerült volna, úgy a
vidékstratégiának és a birtokpolitikai irányelveknek megfelelően feltétlenül a
helyi gazdálkodó családok földbérleti igényét kellene figyelembe venni.
2012. december 20-án kelt - az NFA elnökéhez írt "
levelükben a gazdák hangot adtak e megdöbbenésüknek, és az iránt érdeklődtek,
hogy kivel van folyamatban a megbízási szerződés megkötése, továbbá hogyan
jelenthette be náluk korábban a földbérleti igényét, hiszen ők ezt már első
ízben 2011. elején megtették, és azóta többször megismételték. Levelük végén
ismételten azt kérték, hogy az NFA velük kössön földhasznosítási szerződést.
Amit erre a levelükre az NFA elnöktől, Sebestyén
Róberttől a 2013. február 7-én kelt levélben válaszként kaptak, az számomra még
a fentieknél is megdöbbentőbb. Az NFA elnöke a helyi gazdáknak ugyanis
egyenesen a következőket válaszolta: "Szervezetünk
álláspontja szerint a szerződés lejártát követően, eltérő tartalommal megkötött
új szerződés nem minősül a szerződés meghosszabbításának, így ennek törvényi
akadálya nincsen. A folyamatban lévő, illetve az egy gazdasági évre már
megkötött megbízási szerződésekkel kapcsolatban, illetve a megbízottak
személyéről az NFA nem ad tájékoztatást."
Ezt az arrogáns választ, a törvényhozói szándékkal ellentétes,
önmagából kifordított törvényi értelmezést látva a közvéleményben önkéntelenül számos kérdés fogalmazódik meg, amelyeket
írásbeli kérdés formájában magam is feltettem a VM miniszterének.[3]
* Leválhat-e ilyen mértékben a jog és annak értelmezése erkölcsi talapzatáról"
* Az NFA törvény betűje és szelleme ellenére hogyan
lehet három egymást követő évben is "termőföld
hasznosításra irányuló megbízási szerződést" kötni ugyanazzal az
érdekeltséggel"
* Mivel magyarázható, hogy több mint két év is kevésnek
bizonyult arra, hogy a fentnevezett - lejárt bérleti szerződésű - földrészletek
nyilvános földbérleti pályáztatásra kerüljenek"
* Hogyan, milyen szempontok szerint választja ki az NFA
az igénybejelentők közül azt, akivel végül megbízási szerződést köt a terület
hasznosítására"
* Hogyan ellenőrizhető, hogy ténylegesen ki jelentette
be korábban a termőföldbérleti igényét"
* A - dokumentáltan - leírtak alapján és ismeretében
hihető az, hogy a földbérleti igényüket az NFA-nak két éve folyamatosan jelző
helyi gazdáknál valaki korábban jelenti be igényét az adott földrészletre,
amiről egyébkén az NFA elnöke a gazdákat első igénybejelentésük alkalmával nem
tájékoztatta...
* Érvényben van még a vidékstratégia és a
birtokpolitikai irányelvek azon kitétele, hogy az állam a kezelésében lévő
termőföld bérbeadása során a helyben lakó, gazdálkodó családokat részesíti
előnyben"
* Hogyan különbözhet a pályázati úton illetve a
megbízási szerződéssel bérbe adott termőföld bérleti feltételei és
kedvezményezettje adatainak nyilvánossága, ha egyszer ugyanazon állami
kezelésben lévő közös nemzeti vagyonunk hasznosításáról van szó"
* Mi tartozik a nyilvánosságra, ha nem a közjó
szolgálatára hivatott nemzeti vagyonunk hasznosítása"
* Megtudhatja-e egyáltalán valaki - pl. egy olyan
országgyűlési képviselő, mint én, akit a gazdák megdöbbenésükben és végső
elkeseredésükben problémájukkal megkeresnek - a megbízási szerződés kondícióit,
vagy ez örökre és mindenki előtt titok marad"
Azok a válaszok, amiket ezekre az írásban feltett kérdésekre a vidékfejlesztési
minisztertől kaptam, és amelyek az Országgyűlés honlapján is olvashatók,[4]
attól tartok nem fogják kielégíteni a
becsapott helyi gazdálkodó családokat, de tán a szélesebb közvéleményt sem.
A pökhendi válaszok, a mellébeszélés, csúsztatás és hazudozás azért is
lélegzetelállító, mert helyben köztudott, hogy a korábbi földhasználó - a Nyerges Zsolt szolnoki ügyvéd és Simicska Lajos "kormány közeli" nagyvállalkozók érdekeltségi körébe tartozó profitérdekelt
tőkés társaság, a Mezort Zrt. leányvállalatának,
a Dél-Balaton Agro Kft"nek - a
földbérleti szerződése már három éve lejárt. Az NFA ennek ellenére nem csak,
hogy nem írja ki pályázatra ezt a több száz hektáros állami földterületet,
hanem minden évben ismét megbízási szerződét köt ugyanezzel a céggel, és
elzárja a helyi gazdálkodó családokat saját településük földjeinek
használatától.[5] [6]
Más, akár fontos közfeladatokat ellátó földhasználók - mint pl. a Kishantosi
Vidékfejlesztési Központ Közhasznú Nonprofit Kft. - esetébe viszont szemrebbenés
nélkül arra hivatkozik, hogy lejárt területei bérleti szerződése, ezért
természetes, hogy megpályáztatja és másoknak adja azokat.
[1]Az Ogy. Mg. Biz. Ellenőrző
Albizottsága 2012.03.21. ülésének jegyzőkönyve:
[2]No comment, Ogy. Mg. Biz. Ellenőrző albiz. ülése, Kajászó és Lepsény ügyei: http://www.youtube.com/watch...v=ziPEmRwKJGw
[3]Írásbeli kérdés a VM miniszteréhez: "Mi történik itt a Lepsény környéki
állami földek bérbeadása körül, azaz hogyan lehet az NFA-törvény betűje és
szelleme ellenére, a helyi gazdálkodó családok mellőzésével, nyilvános
pályáztatás helyett akár három egymást követő évben is termőföld hasznosításra
irányuló megbízási szerződést kötni ugyanazzal a tőkeérdekeltséggel..."
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_irom.irom_adat...p_ckl=39&p_izon=10142
[4]Az írásbeli kérdésre ("Mi történik itt a Lepsény környéki állami földek bérbeadása
körül, azaz hogyan lehet az NFA-törvény betűje és szelleme ellenére, a helyi
gazdálkodó családok mellőzésével, nyilvános pályáztatás helyett akár három
egymást követő évben is termőföld hasznosításra irányuló megbízási szerződést
kötni ugyanazzal a tőkeérdekeltséggel...") adott
VM miniszteri válasz:
[5]A lepsényi gazdák: http://index.indavideo.hu/video/Lepseny
[6]"Hát az a föld a Nyergesé!...: http://nol.hu/belfold/20120313-hat_az_a_fold_a_nyergeseke
[7]Gazdálkodó Családok Egyesülete: http://gazdalkodocsaladok.hu/
[8]Felvételi kérelem:"Ötgyermekes családapaként, egyetemi
tanárként, volt államtitkárként és országgyűlési képviselőként is
meggyőződéssel vallottam és vallom, hogy a gazdatársadalom és a vidék sorsa, a
gazdálkodó családok és a helyi közösségek helyzete meghatározza az egész
társadalom jövőjét, túlélési esélyeit. Ebből a régóta vallott meggyőződésemből
kiindulva ismereteim, tudásom és legjobb lelkiismeretem szerint igyekeztem
sorsukon segíteni, helyzetüket javítani. Ez a viszony az idők folyamán "
különösem a 2005-ös budapesti nagy gazdademonstráció után, amelyen magam is
részt vettem, és vállaltam a Kormánnyal tárgyaló delegáció egyik részlegének
vezetését, a gazdák és követeléseik képviseletét - egyre erősebb kapcsolattá
vált a gazdacsaládokkal, a falusi, vidéki, helyi közösségekkel. Most, hogy a
gazdatársadalom - saját soraiban létrehozva a Gazdálkodó Családok Egyesületét -
végre megszervezni látszik magát, szeretném magam is minden erőmmel támogatni
ezt a fiatal szerveződést, a
gazdálkodásból megélni kívánó, hazájukat és településüket szerető, a nemzet
sorsáért felelősséget érző, gazdálkodó családok érdekképviseletét céljául
tűző mozgalmat. Nagy megtiszteltetésnek venném, ha az Egyesület pártoló tagjai
sorába, ezzel bizalmába fogadna."
© 2013 Kié legyen a föld?