Állami
földprivatizáció – intézményesített földrablás (2015-2016.)
II.
Megyei zárójelentések
az
állami földprivatizációs rendszer valós értékeléséhez
Pest megye és Budapest
teljes jelentés letöltése
Időkeresztmetszet:
2016.
szeptember 1.
Összeállította:
Ángyán
József[1]
Készült:
a Greenpeace
Magyarország Egyesület támogatásával[2]
Mert:„Megismeritek az igazságot, és az
igazság szabaddá tesz titeket!” (Jn. 8, 32.)
Ajánlás
Az
állam tulajdonában lévő közös nemzeti földvagyonunk – a villámgyors
lebonyolítás tényeiből következtethetően bizonyára hosszasan előkészített, majd
2015 nyarán, a „migrációs válság” árnyékában, hirtelen bejelentett –
kiárusítását a kormányzat részéről először hírzárlat övezte. A szándék
nyilvánosságra kerülését követő tiltakozások hatására azután a programot
erősödő – sok valótlanságot és a közvéleményt félrevezető csúsztatást is
tartalmazó – propagandakampány kísérte. Arra az
egyszerű kérdésre azonban, hogy miért is kell az állami földeket dobra verni,
arra észérvek, értelmes magyarázatok alig születtek. Ahhoz, hogy a tényleges
érdekeket, szándékokat és folyamatokat, a lépés valóságos – az egész
társadalmat érintő – veszélyeit, fenyegetéseit megértsük, érdemes a „Földet
a gazdáknak!” program – 2015
novembere és 2016 júliusa között, három hullámban lebonyolított, majd 2016 őszén törvénnyel
lezárt – árveréses földértékesítési eljárása tényadatait is elemezni.
vvvvv
Az első megyei mintaelemzést ezzel a szándékkel,
2016 áprilisában tettem közzé, majd a programzáró törvény megszületését
követően elkezdtem a végleges, hivatalosan közzétett megyei árverési adatok
több szempontú feldolgozását és a megyei zárójelentések összeállítását. Fejér,
Győr-Moson-Sopron, Somogy, Jász-Nagykun-Szolnok
és Borsod-Abaúj-Zemplén megyét követően jelen zárójelentés Pest
megye és Budapest állami földprivatizációs képét mutatja
be, amely meghirdetett (17.286 ha) és elárverezett
(9.097 ha) területeinek nagysága alapján a középmezőnyhöz tartozik. Ezzel a
sikeresen elárverezett összes terület (182.000 ha) több mint 47%-a (87.000 ha)
adatainak feldolgozását elvégeztem. A többi megye adatait is feldolgozva
reményeim szerint kirajzolható lesz az országos kép, ellenőrizhetők,
megerősíthetők vagy cáfolhatók lesznek az állami földprivatizációs program
kormányzati értékelésének állításai.
A rendszer értékeléséhez Pest megye
és Budapest önmagában is jó mintául szolgálhat. Az elkelt 9.100 hektár megyei földterület pl. ugyan 149 nyertes
árverezőhöz került, de annak 75!%-át, több mint 6.800 hektárt 52 nyertes árverező tagja nevén mindössze
27 nagy – 100 ha
fölötti területhez jutott – érdekeltség szerezte meg. Az „átlagjavító” –
20 ha alatti területet szerző – 53 kisnyertes érdekeltség, a nyertesek 45%-a eközben
csupán a területek kevesebb mint 5%-ához, mindössze 420 hektárhoz jutott. Ez a – kiválasztott keveseknek
nagy, viszonylag sokaknak pedig igen kis területeket juttató, tudatosnak tűnő –
rendszer olyan „családi léptékű” megyei átlag, 61 ha/nyertes kimutatását
teszi lehetővé, amely alkalmas a közvélemény tökéletes megtévesztésére.
E
megye adatai azt – a kormányzati propaganda „a föld azé a helyben élő földművesé
legyen, aki azt megműveli” jelmondatával ellentétes – általános
tendenciát is igazolják, hogy a helybeli gazdálkodó családok elől a földek
többségét – jelen esetben mintegy 55%-át – külső, tőkeerős árverezők szerzik meg.
Ráadásul az úgynevezett „helybeliek” között is szép számmal találunk
olyan – köztük külföldi, pl. holland (Janssenék) illetve olasz (Pizzocheriék)
származású – cégtulajdonosokat is, akik – a földforgalmi törvény abszurd
szabályozása folytán, lakhelyüktől és foglalkozásuktól függetlenül – cégük
székhelye jogán válhattak „szerzőképes helyi földművessé”.
A mintegy
9.100 hektár elárverezett megyei területből több mint 7.400 hektár, azaz közel
82!%, (a 309 db birtoktestből 253 db) licitálás nélkül, kikiáltási áron, ráadásul
a 10-35 mFt/ha európai földárak töredékéért, átlagosan 1,6 mFt/ha megfizetésével
került az árverési nyertesekhez. E megye adatai is igazolják tehát, hogy hamisak azok a kormányzati
állítások, amelyek szerint „versenyben kialakult piaci áron” jutottak a
nyertesek az állami földterületekhez. Valódi licitálás, árverseny a
birtoktestek kis hányadának, mindössze 3-4%-ának árverésén alakult csupán ki. Ez
a helyzet vélhetően annak is tulajdonítható, hogy a területek jelentős részét –
bizonyára nem véletlenül – olyan nagyméretű birtoktestek formájában hirdették
meg, amelyeknek akár több százmillió forintos kikiáltási árával a valóban
helyben élő, ténylegesen gazdálkodó családok bizonyosan nem rendelkeznek. Másrészt
az egyébként is kiszolgáltatott helyzetben lévő helyi gazdacsaládok nem vették
a bátorságot, hogy a politika-közeli, egymás közt a földeket vélhetően előre
leosztó „nagyurak” érdekeit keresztezve, a meglévő, kis gazdaságaikat is
végveszélybe sodorva próbáljanak földhöz jutni.
A megyében is előfordult ugyanakkor olyan „árverseny” is,
ahol az árverező – például a Hunland Diary Kft. területeire
nyertes árajánlatot tevő, multi-milliárdos, politika-közeli holland cégtulajdonos
– az ár szándékos felverése, ezzel az esetlegesen elővásárlási jogukkal élni
akarók, helyi gazdacsaládok kiszorítása szándékával – önmagára licitált. Így a
nyertes árajánlat jelentősen meghaladta nemcsak a kikiáltási árat, de – a
tényleges gazdacsaládok számára megfizethetetlen – 5! mFt/ha-t is, ami persze
így is csak töredéke az európai földáraknak. Ez azonban árversenynek nem,
csupán a tőkeerővel való visszaélésnek és a jog megcsúfolásának tekinthető.
A települések érdekérvényesítő
képességében e megyében is jelentős eltérések mutatkoznak. Az érintett 71
település közül 27 településen (a települések 38!%-án) egyáltalán nem volt
helybeli nyertes árverező, sőt a saját területüket is más településeken lakó árverezők
szerezték meg. Ezen abszolút vesztesek rangsora élén olyan települések állnak,
mint pl. sorrendben Kőröstetétlen, Pusztavacs, Sóskút, Hévízgyörk,
Galgahévíz vagy éppen Kóka. A vesztes települések
értékes területeit megszerző külső árverési nyertesek esetében ugyanakkor gyakorta
felmerül az ingatlanspekuláció lehetősége is. (Pl. a vesztesek rangsora 12. helyére
került Pomáz esetében az lárverezett birtoktesteket bérlő Piliskert Kft. területén tervezik a várost
elkerülő utat, ami jelentősen felértékelheti e területeket. Ennek ismeretében
talán nem véletlen, hogy a 155 ha-t megszerző, külső – budapesti,
pilisvörösvári és szentendrei illetőségű – árverési nyertesek között ingatlanvagyon-értékelő
és közvetítő vállalkozót, a jegybankelnök unokatestvérének tulajdonában lévő
gabonakereskedő, szállítmányozó és ingatlanos cégek vezetőjét, ingatlan,
élelmiszer és dohányáru nagykereskedőt, vagy éppen ismeretlen tevékenységi
körű, strómangyanús nyertes árverezőt is találunk.)
Vannak viszont erős
érdekérvényesítő képességű, „nyertes települések”, amelyek pályázói
nemcsak a saját lakóhelyük, de más települések területeihez is hozzájutottak. A
nyertesek megyei rangsorát Cegléd vezeti, majd Bugyi
és Budapest következik. E három – erős kormányzati, politikai
kötődésű – település lakói a megyében elárverezett állami földek több mint 1/3-át,
de a 13 vezető település – köztük 8 város – nyertes árverezői annak több mint 3/4-ét
megszerezték.
Az a
megyei tapasztalás sem példátlan, hogy kormány-közeli rokoni, baráti, nagy
gazdasági érdekkörök jutnak jelentős állami földterületekhez. Ennek megfelelően
a legtöbb terület – 13 db nagyméretű birtoktestből álló 1.010! ha, az elárverezett megyei összterület 11,1%-a
– tulajdonjogát Kaposváriék, egy ceglédi, kormány-közeli, multi-milliárdos
nagyvállalkozó, gépjármű-kereskedő és közúti személy- valamint nemzetközi
árufuvarozó, autóbusz-, kamionflotta- és médiatulajdonos család tagjai és egyik
cégük vezetője alkotta érdekkör szerezte
meg. De pl. Janssenéket, a 21 hazai és több külföldi
cégből álló, Szijjártó Péter miniszter futsal csapatát szponzoráló, Hunland
agrárholding multi-milliárdos, holland származású tulajdonos vezetőit
és magyar üzlettársukat (429 ha) vagy pl. Buzek Menyhért megyei MAGOSZ-vezető
nagygazda lányait (401 ha) is a nagy nyertesek között találjuk. E körbe tartozik
továbbá pl. dr. Horváth Mihály, a CBA üzletlánc
tulajdonos, milliárdos kormány-közeli nagyvállalkozó Lázár Vilmos
üzlettársa, ingatlanforgalmazó és vagyonkezelő társaságok tulajdonos vezetője
és családtagjai (210 ha). De ugyancsak itt említhető dr. Egedy Zsolt Mihály, Abony volt FIDESZ-es
alpolgármestere és fia (134 ha), a MAGOSZ-os nagygazda Németh Mihály, Kiskunlacháza
FIDESZ-es alpolgármestere (105 ha), vagy éppen Takáts László, Cegléd FIDESZ-es polgármestere és ugyancsak
FIDESZ-es önkormányzati képviselő felesége (60 ha) is.
Rajtuk
kívül persze vannak a nagy nyertesek között olyan további nagybirtokosok illetve agrárholding-vezetők
is, mint pl. Sándorék, egy kartali, több cégben érdekelt, nyúltenyésztő/kereskedő
nagygazda/nagyvállalkozó család tagjai (480 ha), vagy éppen Mészáros Pál és Szomor Dezső (333 ha), a
Kiskunsági Természetvédelmi Zrt. társtulajdonos vezetői. De
ugyanebbe a körbe sorolhatók pl. Pizzocheriék, a Hunland Farm Kft.
olasz társtulajdonos vezetői (282 ha), Bartosék, a Felsőbabádi
Zrt. alapító vezérigazgatója és fia (212 ha), vagy éppen a Gyermelyi
Zrt. kormány-közeli társtulajdonos vezetői (120 ha).
Vannak azonban a fentieken kívül is szép
számmal nem mezőgazdasági foglalkozású árverési nyertesek, pl.
gépjármű-kereskedő, szállítmányozó, személy- és árufuvarozó (Richlikék –
343 ha, Veresék – 265 ha) sőt multi-milliárdos ingatlankereskedő, „műgyűjtő”,
az MNB-nek 4,5 milliárd Ft-ért védett Tiziano-festményt értékesítő akciójával
elhíresült család tagja (Pintér Gyula Ferenc – 84 ha) nagyvállalkozók is.
Ám találunk rajtuk
kívül is szép számmal mezőgazdasági előélettel vagy kapcsolatokkal nem
rendelkező, stróman-gyanús illetve föld-spekulánsnak tűnő nyertes árverező „földműveseket”
is. Építészt, elektromérnököt, matematikust, informatikust, sőt
kozmetikus műkörmöst, önkormányzati tisztségviselőket, építőipari, árufuvarozási, gumi- és
műanyag-feldolgozó, kertészeti termékgyártó és forgalmazó, szállodai szolgáltató és egyéb, nem
mezőgazdasági ágazatok vállalkozóit, cégvezetőit. Élelmiszer, gépjármű- és
üzemanyag kereskedőket, benzinkút- és trafik-tulajdonosokat, ingatlanvagyon-értékelőket,
kezelőket és forgalmazókat, vagy éppen ismeretlen tevékenységi körű
nyerteseket.
No
és e megye „specialitásai” közé tartozik az is, hogy itt található a meghirdetett és elárverezett állami
földterületek legnagyobb bérlőinek élén álló – Nyerges Zsolt szolnoki
ügyvéd és Simicska Lajos korábbi „kormány közeli,” multi-milliárdos
nagyvállalkozók érdekeltségi körébe tartozó – tőkés társaság, a Dél-Pest
Megyei Mezőgazdasági Zrt. is. A cég állami területeit korábban – még a „baráti
viszony”, az első Orbán-kormány idején, a „piszkos 12-nek” nevezett
állami gazdaságok privatizálása időszakában – 50 évre, igen kedvező
feltételekkel bérbe kapta. E – „hűbéri” birtokadományozó, ám „hűtlenség”
esetén attól megfosztó – feudális viszony megromlásával, a közbeszédben
csak „Orbán-Simicska háborúként” emlegetett folyamatban bérelt állami
területeit árverésre bocsátották. Így ezek – a társaság „bandaháborúnak”
áldozatul esett, „hűbérúri büntetésként” elvett, klientúra-cserére szánt
területei – adták a megyében árverésre bocsátott területek több mint 40%-át. Dobra vert 3.680 ha bérelt
területéből az árveréseken végül 1.460 ha-nak akadt az új klientúrához tartozó,
milliárdos nagyvállalkozó gazdája. Ez az „esettanulmány” önmagában is sok
tanulsággal szolgál, és magán viseli a hűbéri rendszer, az állami
földprivatizáció, az intézményesített földrablás sok ismérvét, jellemző
vonását.
A 106
oldalas, Pest megye és Budapest állami földárverési adatait feldolgozó, privatizációs
zárójelentés mindezeket és számos egyéb szempontot is részletesen elemez, igyekszik
megmutatni a „Földet a gazdáknak!” program igazi arcát, és a teendőkre
vonatkozó javaslatokat is megfogalmaz. Így hát a jó változás segítése szándékával, az igazság és a
nyilvánosság erejében, valamint egy igazi nép- és vidékpárti fordulatban töretlenül
bízva, szeretettel ajánlom e tényeken alapuló összeállításomat a bennünket
körülvevő világ iránt érdeklődő kortársaimnak éppen úgy, mint okulásul gyerekeinknek és
unokáinknak, a tetteinket megítélő utókornak.
Gödöllő, 2018. március 15.
Ángyán József
[1]Ángyán József: a SZIE ny. egyetemi tanára, az MTA doktora, a volt Vidékfejlesztési
Minisztérium egykori (2010-2012.) parlamenti államtitkára
[2] Külön köszönet Rodics Katalinnak, a program menedzseléséért és az
elemzések nyilvánosságának megteremtéséért, Mészáros Norbertnek
és Virág Zsuzsának az adatok összegyűjtéséért,
előrendezéséért és elemezhető formába hozásáért, továbbá Ács Sándornénak
és Sárvári Attilának az elemzéshez nyújtott információikért,
tanácsaikért és az elemzések közreadásáért. Hálás köszönet a „Kié legyen a
föld?”, az „Átlátszó”, a „Greenfo” valamint az „Alfahír”
portáloknak és a „Szabad Föld” lap online változatának, amelyek
jelentéseimet teljes terjedelmükben közzéteszik, és mindazoknak, akik figyelem
felhívással, kivonatos ismertetéssel, vagy másodközléssel segítik a „szemek
nyitogatását”, az elemzéseimhez való hozzáférést a téma iránt érdeklődő,
szélesebb közvélemény számára.
© 2013 Kié legyen a föld?