MAGUKÉRT BESZÉLNEK az állami földek értékesítésével kapcsolatos – napról
napra – gyarapodó adatok. Az árverési felhívások olyan információkat is
tartalmaznak, amelyek eddig szinte elérhetetlenek voltak. Így például
ma már tudjuk, egyesek milyen olcsón bérelték e területeket, ahogy azt
is, hogy egyes nagygazdaságok nyugodtak lehetnek, az állam nem adja el
alóluk a bérleményeket. Mások nem jártak ilyen jól.
Az állami földértékesítési árverési felhívásokat böngészi a magyar
sajtó, az agrárszakemberek. Ezekből derül ki, hogy nagyjából 500 ezer
hektárra tehető az a többségében eddig bérlettel hasznosított állami
termőföldvagyon, amelyet év végéig árveréseken és egyszerű hirdetéseken
keresztül ad el az állam. November 16-tól a félmillió hektárból 380 ezer
hektárt értékesítenek, ebből 80 ezret tesz ki a 3 hektárnál kisebb
terület, amelyre nem licitálni kell, hanem csak a felhívás szerinti
szabályoknak megfelelően árajánlatot tenni. E területekkel nem sokat
foglalkozik a közvélemény, annyit tudni még, hogy 42 ezer földrészlet
tartozik e kategóriába.
Fontosabb – és politikailag is ez az
érzékeny pont – a fennmaradó 9 ezer földrészlet, földdarab, melyek
összesen 300 ezer hektárnyi területet tesznek ki. Ezeket kizárólag
árveréseken lehet megvenni. Egy ilyen földrészlet átlagos nagysága 33
hektár, azaz nem kis területekről van szó. Ezt támasztja alá Ángyán
József nyugalmazott egyetemi tanár, korábbi földművelésügyi államtitkár
legutóbbi számítása is, amelyről egy fórumon beszélt. Ángyán a
Győr-Moson-Sopron megyében értékesítendő területeket vizsgálta.
Nagyjából 500 földrészletet értékesít itt az állam. A megyében az 500
földrészlet átlagos kikiáltási ára 73 millió forint! A legnagyobbért
minimum 310 millió forintra számít az állam. Ha ezt valaki hitelből
akarná megvenni, minimum 20 százalék önrésszel, azaz 60 millió forinttal
kell rendelkeznie. Nos, ennyi pénze egészen biztosan nincs egy családi
gazdálkodónak, magántermelő földművesnek. Ennyi pénze Ángyán József
szerint annak van, aki nem mezőgazdaságból él, hanem mondjuk orvos,
jogász vagy éppen tőkebefektető. A volt államtitkár attól tart, hogy nem
az agrárgazdálkodókhoz kerülnek a liciteken a jobb földdarabok. Az
üzleti lehetőség azonban óriási: az osztrák határ mellett egy hektárt
átlagosan 2 millió forintért hirdet meg most az állam. Az áremelkedés
szinte biztos, hiszen Ausztria közeli vidékén ma 10–15 millióba kerül
egy hektár. Vagyis az is biztos lehet a dolgában, aki arra számít, hogy a
most megvett, de bérlettel terhelt és 20 év után eladható földjét 20 év
múlva a mai ár akár 4-5-szörösén tudja értékesíteni.
Győr
megye azért is érdekes hely, mert itt és a közelben vannak Simicska
Lajos agrárcégei. Mosonmagyaróváron, Szombathelyen, Sárváron jórészt
állami földeket bérelnek. Összesen 18 ezer hektáron gazdálkodnak, és
most ebből 14,4 ezer hektárt ad el az állam. Ez azért is érdekes, mert
más, hasonló nagyságú nagy agrárcégek hátradőlhetnek, az általuk bérelt
állami földek nem képezik licit tárgyát. Ilyen például a Csányi Sándor
bankvezér érdekeltségébe tartozó bolyi, dalmandi gazdaság, de a hírek
szerint az évtizedek óta a Fidesszel jó kapcsolatot ápoló Horváth László
által felügyelt törökszentmiklósi cég, vagy éppen a Pápa környéki
földek sem kerülnek kalapács alá. A hírek szerint 10 ilyen
mintagazdaságot hoznak létre, ezek fejlesztési központok lehetnek.
Ezenfelül három helyen – Bábolnán, Szilvásváradon és Mezőhegyesen –
lótenyésztési központokként 3-4 ezer hektáros területen újjászervezik a
ménesbirtokokat.
Sokan felvetették: gyanús, hogy az első
árverési körben éppen a Simicska-féle cégek földjeit adja magánkézbe a
kormány. Mondván, hogy ezzel a cégeket nehéz helyzetbe hozzák, mert
készül egy új jogszabály is, miszerint az új tulajdonosok új bérleti
díjakat határozhatnak meg, és azokat kétévente felülvizsgálhatnák. A
díjak mértékét az agrárkamara határozná meg. Ha a bérlő nem fogadja el
azt, akkor változna a bérlemény egész jogviszonya. Csakhogy az állam
értékesítésre kínálja a Mezőfalvai Mezőgazdasági Zrt. állami földjeit
is, holott e cég tulajdonosai, vezetői nem rúgták össze a port a
hatalommal. Sőt, a társaság vezérigazgatója, Zászlós Tibor a kormányt
támogató Nemzeti Agrárgazdasági Kamara mezőgazdaságért felelős alelnöke.
Tehát nem olyan egyértelmű a földek eladása körül kialakult
összeesküvés-elméletek megalapozottsága.
Viszont megtudtuk,
amit eddig csak kevesen tudtak. A hirdetményekben ugyanis feltüntették,
hogy mennyi pénzért bérelték az államtól a cégek, a magánemberek a
földeket. A 2001-ben az első Fidesz-kormány által eladott állami
gazdaságok aranykoronánként 580 forintot fizettek. Az utóbbi évek
földbérleti akcióinál már 1250 forint volt a díj. Ezek azonban messze
elmaradnak a piaci alapon, magántulajdonosoknak fizetett 2000–2500
forintos bérleti díjaktól. S itt az igazi félelem: aki eddig 580
forintot fizetett, és több ezer hektárt bérelt, annak a jövőben akár
megháromszorozódhat a bérleti költsége, vagyis igen jelentős
kiadásnövekedésre számíthat.
Az, hogy most egyes társaságok
állami területeit az NFA eddig nem hirdette meg, nem jelenti azt, hogy e
földekre a kiírások később nem jelennek meg.
Felmerülhet az
is, hogy az új tulajdonosok nem is változtathatnak a bérleti díjakon a
bérleti szerződés lejártáig. Éppen a Simicska Lajos agrárbirtokait
egységesen kezelő Mezort Zrt. vezetője, Purger Ferenc jegyezte meg, hogy
a bérleti viszonyokat megváltoztató – az agrárkamara elnöke által
jegyzett – mostani módosítás feles törvényt jelentene, miközben él egy
kétharmados szabály is, amelyet alacsonyabb szintű jogszabály nem írhat
felül. A sarkalatos földforgalmi törvény azt mondja ki, hogy a 2013.
december 15. napján már létező haszonbérleti szerződések módosításánál a
2013. december 14. napján hatályos jogszabályokat kell alkalmazni. E
jogértelmezés szerint a földtulajdonosoknak csak a 2013. december 15.
után kötött haszonbérlet-szerződéseknél nyílna lehetőségük az egyoldalú
bérletidíj-emelésekre, ha a Győrffy Balázs-féle módosítási javaslatot
elfogadná a parlament.
ÚJ LATIFUNDIUMOK.
200–300 érdekeltségé lehet a magyar termőföldvagyon nagy része – ezt állítja Ángyán József korábbi földművelésügyi államtitkár, aki fél évtizede foglalkozik az állami földvagyon sorsával. A szakember szerint ugyanis hiába írja elő a földszabályozás, hogy egy magyar állampolgárnak csak 300 hektárnyi földje lehet, nincs összeszámlálási szabály. Azaz azt nem nézik meg, hogy egy család vagy gazdasági érdekközösség tagjainak mennyi földjük van összesen. Előfordul, hogy egy család legidősebb és legfiatalabb tagja is földtulajdonos, egy klán így akár több ezer hektár felett is rendelkezik. Hasonló módon nem érvényes a gyakorlatban a cégekre vonatkozó 1200 hektáros birtokmaximum sem, ugyanis ha egy cégtulajdonos vagy akár alkalmazott bérbe adja a saját cégének a saját földjét, akkor a törvény kimondja, hogy az ilyen terület nem számít bele a birtokmaximumba, tehát az 1200 hektárba. Vagyis a hivatalos birtokmaximumhoz képest a valóságban annak többszörösét is túllépheti egy-egy kialakuló új nagygazdaság mérete.
MÁR LEHET IGÉNYELNI.
November
5-től fordulhatnak hitelígérvény kiadásáért és a hitelképesség
vizsgálatáért a Budapest Bankhoz azok, akik földet vennének, de nincs
pénzük. Ehhez a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. ad összesen 150
milliárd forint kedvezményes hitelt, amelyet a Budapest Bank (BB) Zrt.
közvetít. A BB-fiókokban az igénylő a feltételeknek való megfelelésről
szóló ügyfélnyilatkozatot köteles benyújtani. Aki megkapja a személyre
szóló hitelígérvényt, vagyis a feltételhez kötött, kötelező érvényű
finanszírozási ajánlatot, az nyugodtan licitálhat a földre. A
földárverésen a licitálók a hitelígérvények birtokában vehetnek részt.
Aki nyer a liciten, és tényleg fel akarja venni a hitelt, annak lesz
ideje rá, mivel a földek adásvételi ügyintézése legalább 60 napot vesz
igénybe, s ezalatt a banki hitelügyintézés is elvégezhető.
© 2013 Kié legyen a föld?